شیمی فیزیک پایه علم شیمی

1- کتابخانه مجازی ایران

http://www.irpdf.com

2- pars tech

http://www.parstech.org

3-بزرگترین سایت دانلود کتاب فارسی

http://www.farsibooks.ir

4- آریانا ای بوک!

http://www.arianaebook.com




تاریخ: 20 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 پژوهشگران آمريكايي نانوچسب نيرومندي درست كرده‌اند كه از زنجيره‌هاي مولكولي براي پيوند دادن سطوح به هم بهره مي‌برد و حتي در دماهاي بسيار بالا كار مي‌كند.

  اين نانوچسب سطوحي حتي با ضخامت يك نانومتر را می تواند محكم به هم پيوند دهد (نزديك هزار بار نازك‌تر از سطوحي كه چسب‌هاي معمولي مي‌توانند به هم بچسبانند). اين چسب با افزايش دماي محيط محكم‌تر نيز مي‌شود.

  اين چسب را گاناپاتيرامان رامانا و همكارانش در بنياد پلي‌تكنيك رنسلير پديد آورده‌اند. آن‌ها مي‌گويند كه اين چسب براي چسباندن تراشه‌هاي رايانه و قطعه‌هاي دستگاه‌هايي كه در محيطي با دماي بالا كار مي‌كنند، بسيار خوب است.

  اين چسب از لايه‌هايي از زنجيره‌هاي مولكولي جداگانه‌اي از سيليكون، كربن و هيدروژن درست شده است .اين روش پيش از ساختن چسب و پوشش‌هاي حفاظتي به كار رفته است. اما اين زنجيره‌ها در حالت عادي در دماي بالاي 400 درجه‌ي سيلسيوس باعث از دست رفتن چسبندگي مي‌شوند.

  ساندويچ چسبنده

  براي چيره شدن بر اين دشواري، اين پژوهشگران زنجيره‌هاي مولكولي را بين مس در يك سر و سيليس در سوي ديگر ساندويچ كردند. آن‌ها دريافتند كه نه تنها اين كار زنجيره‌ها را در برابر افزايش دما حفاظت مي‌كند، بلكه نيروي چسبندگي آن‌ها با افزايش دما به راستي افزايش مي‌يابد.

  رامانا به گزارشگر نيوساينتيست گفته است: "هر چه دما را بالاتر مي بريد، پيوندها محكم‌تر مي‌شوند. هنگامي كه ما كار را آغاز كرديم، تصور نمي‌كرديم اين مولكول‌ها اين گونه رفتار كنند." رامانا مي‌افزايد كه برخي اثرها ممكن است با انواع ديگري از نانولايه‌ها بهتر كار كنند.

  به نظر رامانا اين دستاورد بيشتر بايد به صنعت ريزتراشه‌ها كمك كند. اين نانوچسب را مي‌توان براي پيونددادن اجزاي ميكروسكوپي به كار برد. اما كاربردهاي ديگر آن مي‌تواند پوشش دادن قطعه‌هايي در توربين‌ها و موتورهاي جت باشد تا آن‌ها را از دماي بالا محافظت كند. رامانا مي‌گويد: " به نظر من اين چسب براي كار در دماي بالا بسيار سودمند خواهد بود".

  گزارش اين پژوهش در مجله‌يvol 447, p 299) Nature) چاپ شده است.

  منبع:

Kogutowska, Magdalena. New nano-glue likes it hot. NewScientist.com. news service, 15:57 17 May 2007 

 




تاریخ: 20 / 3 / 1391برچسب:نانو چسب,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 

کاني‌ عبارت از عنصر يا ترکيبات شيميايي همگني که بطور طبيعي در زمين يافت مي‌شود. ترکيب شيميايي کاني‌ها معين است، و معمولا متبلورند. خواص فيزيکي کاني‌ها در حدود مشخص ممکن است تغيير کند. هر کاني داراي مشخصات ويژه و انحصاري مانند سيستم تبلور، سختي جرم مخصوص ، رنگ و... مي‌باشد.

کانيهايي که در لوازم آرايشي استفاده ميشوند عبارتند از:



ادامه مطلب...
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 اگر مربا يا ژله را دوست داريد، مي توانيد از يک مولکول دراز موسوم به پکتين سپاسگزار باشيد.

پکتين به طور طبيعي در انگور، توت فرنگي، سيب سبز و ميوه هاي ترش وجود دارد. پکتين مولکول دراز و زنجير مانندي است که از ساختارهاي کوچکتري شبيه به ساختار قندها ساخته شده است. پکتين موجب ژله اي شدن کنسرو مي شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: 7 / 3 / 1391برچسب:شیمی مربا,پکتین,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 بيشتر وسايل الکترونيکي و حتي بعضي از لوازم الکتريکي خانگي را همراه با بسته کوچکي از بلورهاي بي رنگ بسته بندي      مي کنند. اين بلورها، ژل سيليس است که ماده اي بي آب مي باشد. بعضي از مواد بي آب مانند ژل سيليس، به آساني آب جذب مي کنند و مي توان از آنها براي جذب آب از مواد ديگر استفاده کرد. مقصود از قرار دادن يک بسته خشک کننده در بسته بندي يک وسيله الکترونيک اين است که بخار آب را از هوا جذب کند و باعث شود که قسمتهاي فلزي اين وسيله ي الکترونيکي به وسيله رطوبت هوا خورده نشوند. هم چنين با اين کار از متراکم شدن بخار آب در سيم پيچهاي اين وسيله جلوگيري مي شود. چون حتي قطره کوچکي آب روي مدار الکتريکي مي تواند با ايجاد جريان کوتاه مانع کار آن شود. ژل سيليسي را به وسيله رسوب دادن از محلول سديم سيليکات تهيه مي کنند. اين رسوب توده اي ژله مانند است. پس از شستشوي اين رسوب به منظور حذف ناخالصيها محصول به دست آمده شکلي از سيليس آبپوشيده به فرمول H2SiO3 است. اين ماده ي آبپوشيده را سپس گرم مي کنند تا آب آن خارج شود. سيليس حاصل مي تواند معادل 40% وزن خود آب جذب کند




تاریخ: 6 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 در این پست و چند پست بعدی در مورد  چند پدیده معمول در زندگی روزمره که پایه شیمیایی دارند صحبت میکنیم:

1- شیمی پخت نان

........



ادامه مطلب...
تاریخ: 6 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 با کلیک بر لینک زیر می توانید انیمیشن هایی فوق العاده، در مورد  آنچه در دوره کارشناسی  شیمی خواهید خواند بینید. موفق باشید

 

http://www.mhhe.com/physsci/chemistry/essentialchemistry/flash/flash.mhtml




تاریخ: 4 / 3 / 1391برچسب:انیمیشن شیمی,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

در داستان زير مسئله اي در شيمي تجزيه کمي ، به شکل اسرارآميزي توسط آقاي هلمز و دکتر واتسن با متني ساده و دوست داشتني که از خصوصيات ذاتي آنها مي باشد، مطرح مي گردد.

در بين داستان فاصله اي به منظور تفکر و انديشيدن خواننده ايجاد شده و سؤالاتي نيز مطرح گرديده است و متعاقب آن آقاي هلمز مبادرت به حل مشکل و روشن نمودن راز مورد نظر نموده است...



ادامه مطلب...
تاریخ: 4 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

SPF چیست؟

کرمهای ضدآفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعة UV درجه بندی میشوند. این معیار Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجات SPF، مانند SPF۱۵ یا SPF۲۰ نشانگر آناند که مصرف کنندة آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد میتواند زیر نور آفتاب بماند. برای مثال، شما میتوانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب ده دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده میکنید، میتوانید زمان ۱۰ دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. اگر SPF کرم شما ۱۵ باشد، شما ۱۵۰ دقیقه یا ۲ ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.




تاریخ: 3 / 3 / 1391برچسب:spf,کرم ضد آفتاب,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

 گرچه این پدیده باورکردنی نیست ، اما حقیقت دارد . این پدیده فیزیکی باورنکردنی واقعا در یخچال خانه ها اتقاق می افتد . این پدیده برای دانشمندان هم غافلگیر کننده بود اما حقیقت داشت. این موضوع را از زمان ارسطو می دانستند و افرادی مانندارسطو ، بیکن و دکارت مطالعاتی روی آن انجام داده بودند اما این پدیده تاسال 1969عملا در تحقیقات علم مدرن وارد نشده بود . در این سال دانش آموزان مدرسه ای در تانزانیا نسبت به این پدیده کنجکاو شده و آزمایش هایی روی آن انجام دادند و نام آن را (امپمبا) گذاشتند .

منظور از امپمبا چیست ؟



ادامه مطلب...
تاریخ: 3 / 3 / 1391برچسب:منجمد شدن آب گرم و سرد,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

  ● سوال: 
چگونه می‌توان با یک فشارسنج ارتفاع یک آسمان‌خراش را محاسبه کرد؟

● پاسخ یک دانشجو:
"یک نخ بلند به گردن فشارسنج می‌بندیم و آن را از سقف ساختمان به سمت زمین می‌فرستیم. طول نخ به اضافه طول فشارسنج برابر ارتفاع آسمان‌خراش خواهد بود.

این پاسخ ابتکاری چنان استاد را خشمگین کرد که........



ادامه مطلب...
تاریخ: 3 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

با مراجعه به لینک زیر اطلاعات سمینار شیمی فیزیک شهریور 91 را دریافت کنید.

http://physicalchemistry.ir/fa/News-Detail-119.aspx

 




ارسال توسط حنانه موسوی نیک


تعیین دقیق زمان مرگ در جرم شناسی بسیار اهمیت دارد.اندازه گیری غلظت پتاسیم مایع زجاجیه روشی است که بیش از سه دهه از پیشنهاد و بررسی ان میگذرد.

مصونیت ماده زجاجیه از آلودگی ،خون و باکتریها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداری و عدم نیاز به کالبدشکافی از مزایای این روش محسوب می شود.تجزیه پتاسیم زجاجیه با دو روش الکترودهای یونی ویژه که یک روش پتانسیل سنجی است و نور سنجی شعله ای که یک روش طیف سنجی است انجام می گیرد.سپس مقدار پتاسیم بدست آمده با منحنیهای استاندارد غلظت یون پتاسیم بر حسب زمان مرگ که برای دو گروه سنی کودکان وبزرگسالان مجزاست،مقایسه می شود. 




تاریخ: 2 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

  شیمی فیزیک (Physical chemistry) شاخه ای از دانش شیمی می باشد که در آن، از قواعد و قوانین فیزیکی، برای حل مسائل شیمی استفاده می گردد. یعنی هدف از شیمی فیزیک، یادگیری قواعد نظری فیزیک در توجیه موضاعات شیمی است. برای آشنایی بیشتر با دانش شیمی فیزیک، بایستی با زیر شاخه‌های این دانش آشنا گردیم. شیمی فیزیک پایه‌ای‌ترین شاخهٔ شیمی است. شاخه‌ای که می‌توان قانون گاه شیمی نامید.



ادامه مطلب...
تاریخ: 1 / 3 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد